Basisoptie:
Economie en Organisatie

Enkel voor leerjaar 2A

In deze basisoptie verruimen de leerlingen de leerstof uit het vak economie tot een bredere economische en maatschappelijke context.

De leerlingen bestuderen voornamelijk consumentengedrag. Aan de hand van herkenbare situaties uit hun eigen vertrouwde leefwereld, worden ze er zich van bewust dat hun aankoopgedrag beïnvloed wordt door tal van factoren. Ze beseffen dat ze voorzichtig moeten omgaan met een budget …

Daarnaast maken ze kennis met een aantal basisbegrippen en basisprincipes in verband met ondernemingen en overheid.

De rode draad doorheen deze basisoptie is het onderzoekend leren aan de hand van de volgende thema’s:

  • conomische kringloop
  • consumenten: economisch principe, vraag, trends met betrekking tot aankoopgedrag en aankoopkanalen, courante betaalmiddelen, loonschema
  • ondernemingen en organisaties: economisch principe, aanbod, wet van vraag en aanbod, bedrijfskolom, welvaart en welzijn, logistieke afdeling, marketing
  • overheid: beinvloeding van de prijs door de overheid
  • buitenland: beinvloeding van de prijs
  • ondernemerschap

 

In de huidige geglobaliseerde economie wordt vlot communiceren en samenwerken steeds belangrijker. Daarom komen eveneens verschillende aspecten van communicatieve en sociale vaardigheden aan bod. Hierbij staat het functioneel gebruik van digitale vaardigheden centraal.

De basisoptie vormt een goede kennismaking voor alle leerlingen die een verdere studiekeuze in de domeinen economie & organisatie overwegen.

 

VERVOLGOPLEIDINGEN IN HETZELFDE DOMEIN

TWEEDE GRAAD:

  • Economische wetenschappen

DERDE GRAAD:

  • Economie – Moderne talen
  • Economie – Wiskunde