Ga naar de inhoud

Samenwerking

De levensbeschouwelijke vakken RKG en PEGO werkten gezamenlijk aan een onderwerp. Hier hun verslagje:

Matze, matze, matze! Een hele week lang eten ze in huis matzes, platte broden zonder gist. Dat is het Pesachfeest dat Joden elk jaar vieren. Maar voor het feest kan beginnen, maken ze het hele huis proper. Op de eerste avond van het feest vragen de kinderen “Waarom is deze avond anders dan anderen?” en “Waarom eten we matzes?” Dan vertelt de vader over de tijd in Egypte, hoe zoet het eerst was en daarna werd het zo bitter. Hij herinnert zijn familie aan de slavernij en de onderdrukking en het haastige vertrek van Gods volk uit Egypte. Elk gerecht op tafel verwijst naar de tranen en harde labeur van het volk, maar ook naar hoop en redding.

Op vrijdag 21 maart maakten de leerlingen van 1B kennis met Pesach, het verhaal van bevrijding. Maar soms moet je een verhaal niet alleen horen, maar versta je het nog beter als je het proeft. Daarom gingen de leerlingen aan de slag met enkele typische Pesach recepten. Ze maakten zelf charoset (een mengeling van dadels, noten, rozijnen, kaneel en druivensap). Dit gerecht krijgt de kleur van mortel en doet denken aan de stenen die de Israëlieten maakten in opdracht van de farao. Daarna mochten ze aan tafel aanschuiven en proeven van het gebakken vlees, een blaadje sla, bittere radijsjes, matzes, peterselie gedipt in zout water en een gekookt ei, terwijl het verhaal opnieuw werd verteld. Dat smaakte zeker naar meer. Het verhaal deed ook denken aan het brood en de wijn die Jezus aan zijn vrienden uitdeelde tijdens het Laatste Avondmaal. Een gesmaakte ontmoeting met een oud verhaal.

Katherine Weskett en Niels Vandereyken