Ga naar de inhoud

Veilig Digitaal

Wie de krant regelmatig leest, heeft de afgelopen periode ongetwijfeld al eens ronkende titels zien verschijnen zoals: 

  • Veilig online is ook een kinderrecht 
  • Moeder van slachtoffer Zelzaatse pestbende: ‘Mijn dochter is doodsbang. Ze durft niet meer naar buiten’
  • Een emmer vol hondendrek over iemand gooien? ‘Negatieve content scoort beter op sociale media’
  • Dood pizzeria-uitbaatster zet Italianen aan het denken over rol influencers
  • Jong tienermeisje dreigt op TikTok met schietpartij

We vinden het dan ook logisch dat we onze leerlingen bewust willen maken van de gevaren van het wereldwijde web. We nodigden in dit verband Wesley Bammens (Jong ACV) uit voor de gastles ‘Veilig digitaal’. Naast heel wat tips en tricks werd er zelfs nagegaan of de online content van de leerlingen van 4 Humane Wetenschappen voldoende goed is afgeschermd. En ja hoor… de resultaten vielen best wel mee. Een welverdiende  pluim op de hoed van deze leerlingen.  

Schone kleren:

Naar goede gewoonte nodigden we Stef Linsen (Jong ACV) uit om de leerlingen van het 3de jaar Humane Wetenschappen te laten nadenken over de kledingindustrie. De arbeiders uit bijvoorbeeld Cambodja, China, Turkije en Bangladesh slagen er zelf meestal niet in om de eindjes aan elkaar te knopen. Een verdubbeling van hun loon zou onze kleren nochtans nauwelijks duurder maken. Het zou  gaan over een stijging van zo’n 0,6%. 

Het is als consument niet steeds evident om in te schatten of de mensenrechten al dan niet worden gerespecteerd. Toch kunnen we ook zelf wat doen. Steun bv. de campagnes ter verbetering van de arbeidsomstandigheden (o.a. de Schone Kleren Campagne) en wees eerlijk. Je weet zelf ook wel dat er iets niet pluis is met een T-shirt van €3. Toch? 

Woke:

Ook de derde graad Humane Wetenschappen kon deze week genieten van een gastles. Ludwig Rost verdiepte zich het afgelopen jaar in het thema ‘woke’ en kwam zijn bevindingen met ons delen. Twee uur lang gaf hij een erg diepgaande analyse. We kregen invalshoeken mee vanuit de filosofie (o.a. Karl Popper, Thomas Sowell en Walter Weyns), het burgerrechtenactivisme  (o.a. Kimberlé Crenshaw), de politiek (o.a. Bart De Wever), de literatuur (o.a. Ibram X, Robin Diangelo en Tom Lanoye) en de journalistiek (o.a. Reni Eddo-Lodge). Je merkt het al, het was zware kost maar wel bijzonder leerrijk!

Woke is een koepelterm. Een woke persoon strijdt voor sociale rechtvaardigheid. Nobel maar net als bij elke ideologie kan extremisme gevaarlijk zijn. Het is essentieel om een evenwicht te vinden tussen bewustwording en respect voor diversiteit van meningen. Tijdens deze gastles hebben we alvast heel erg veel invalshoeken te horen gekregen. We kunnen het ‘wokegebeuren’ nu beter in zijn context plaatsen. Het kan de basis vormen om een sterke, doordachte mening uit te bouwen. Daar was het ons trouwens om te doen. We willen van onze leerlingen namelijk sterke, kritische en zelfstandige wereldburgers maken. En als je het ons vraagt… we slagen daar aardig in!