Het onderwijs kent heel wat uitdagingen. We hebben nood aan voldoende, bekwame en gepassioneerde leerkrachten. Scholen moeten de talenten van leerlingen aanspreken. Differentiëren is eveneens erg belangrijk. Daarnaast mogen we ook niet vergeten om voldoende aandacht te besteden aan onderwijsloopbaanbegeleiding en aan welbevinden.
Gelukkig vallen de puzzelstukjes soms allemaal samen. Via het project ‘Talent for teaching’ van de Koning Boudewijnstichting konden we bijvoorbeeld enkele vliegen in één klap slaan. Met Alina, Julie V., Julie H., Emma, Luca, Zita en Jana uit de 3de graad Humane Wetenschappen vonden we gemotiveerde, enthousiaste, plichtsbewuste, zorgende, leergierige en nieuwsgierige leerlingen die zich wel een leven als leerkracht kunnen voorstellen.
Ze kregen daarom de kans om een leerkracht van dichtbij te schaduwen. We konden hiervoor rekenen op enkele enthousiaste toppers uit Gobilijn, het Talentenhuis, ‘t Nederwijsje, De Moppies en op enkele collega’s van ons eigenste Atheneum. Daarna mochten de leerlingen ook zelf aan de slag gaan. Ze waren actief in de 1ste kleuterklas tot en met het 1ste jaar middelbaar onderwijs. Ze gaven Frans, WO, taal, knutselen, godsdienst, Mavo en nog zoveel meer.
Het gaf de leerlingen alvast de kans om na te gaan of het beroep van leerkracht echt op hun lijf geschreven is. Het zorgde voor boeiende, erg gevarieerde maar vooral voor heel leerrijke momenten. We zijn ervan overtuigd dat deze toppertjes nog bewuster een studiekeuze zullen kunnen maken en we hopen vooral dat we hen vroeg of laat als collega’s zullen mogen ontmoeten. Want ook de toekomstige generaties hebben recht op kwalitatief en warm onderwijs.
#Betrokkenheid #Samenwerking #Verantwoordelijkheid #Innovatie