Journalist in de klas (deel 2): de Chef Sport
- Hoe kan je enerzijds meegaand zijn om een primeur te krijgen en anderzijds toch voldoende kritisch blijven?
- Waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan een handvol sporten terwijl de prestaties van andere sporten vaak minstens zo indrukwekkend zijn?
- Hoe breng je (bv. in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland) ook het verhaal van Rusland zonder beschuldigd te worden van ‘overloper’?
- Welke rol is er weggelegd voor ChatGPT?
- Welke rol speelt de papieren krant nog?
- Hoe groot zijn de verschillen tussen de populaire kranten en de kwaliteitskranten?
- Zorgen de verschillende mediagroepen niet voor een verschraling van de berichtgeving?
Dit zijn enkele vragen van onze leerlingen waarop de ‘Chef Sport’ van Het Belang van Limburg, Kristof Liberloo, bijzonder boeiende antwoorden gaf. Deze krant heeft inderdaad een goede band met STVV en KRC Genk. Het liefst brengt ze positief nieuws over hen maar negatief nieuws kan en zal gebracht worden. En… zo nu en dan zit het er dan ook bovenarms op tussen beide partijen. Het is een realiteit, een spanningsveld, waarin een journalist nu eenmaal moet werken.
De mediagroepen werken inderdaad intens samen. Nieuws van RSC Anderlecht of Club Brugge in het Belang van Limburg wordt vaak gestuurd vanuit het Nieuwsblad. Op die manier slaagt Het Belang van Limburg er dan wel in om de Limburgse ploegen van zeer nabij in de gaten te houden. Zo wordt er steeds gezocht naar een win-winsituatie. Toch beslissen alle kranten nog steeds zelf welk nieuws ze brengen en op welke manier.
Kranten zijn in eerste instantie geen papieren kranten meer. Al het nieuws van de dag, dat continu online wordt gepubliceerd, wordt ‘s avonds samengevat in de papieren krant. Het is niet meer zo dat de website gemaakt wordt op basis van de papieren kranten. Om continu kwalitatief nieuws te kunnen aanleveren moeten de journalisten erg creatief en innovatief aan de slag gaan. Een voetbalwedstrijd uit de lagere reeksen wordt gefilmd en uitgezonden met een volledig automatische camera. De journalist krijgt zo wel de ruimte om naar verhalen op zoek te gaan. Ook wordt er geëxperimenteerd met ChatGPT. Standaardinformatie kan omgezet worden in standaardteksten. Maar het werk van journalisten valt dan des te meer op. Echt relevant nieuws, de sterke analyses, … het is en blijft mensenwerk. Het blijft werk voor onze journalisten. Het maakt een verschil tussen de overload aan (gratis) standaardberichten en kwalitatief nieuws.
We beseffen het niet altijd maar het werk van onze journalisten, soms ook wel gezien als de 4de macht in een democratisch staat, valt niet te miskennen. Ja… lees- en kijkcijfer zijn belangrijk. Ja, nieuws over de Rode Duivels komt zeer uitgebreid in het nieuws. De Red Lions krijgen slechts een plaats in de schaduw. Sporten uit lagere reeksen zijn zelfs aangewezen op de online krant. Deze artikels worden weinig gelezen en staan bijgevolg nog steeds onder druk. Toch blijft het Belang van Limburg deze artikels schrijven. Op deze manier neemt ze ook een zeker maatschappelijk engagement op. De krant probeert, in deze snel veranderende wereld, relevant te blijven. En naar onze mening slaagt ze daar behoorlijk goed in. Niet?