FOTM: Rapporten, remediëringen, klassenraden, oudercontacten, groeigesprekken, … het zijn ongetwijfeld de meest voorkomende woorden op AMB de week voor de herfstvakantie.
Op een school draait het namelijk om meer dan punten alleen. Voelt een leerling zich goed op school, in de klas, thuis? Zit de leerling in de juiste studierichting? Heeft de leerling moeilijkheden met leren, met studeren? Zijn er gezondheidsproblemen waarmee we rekening moeten houden? Leerkrachten, ouders, leerlingen gaan samen op zoek naar antwoorden en naar oplossingen.
Voor de derde graad ASO en TSO gingen we dit schooljaar nog een stap verder. Wie ben ik? Wat drijft me? Welke gedachten heb ik? Hoe sta ik in de samenleving? Wat kunnen we zelf doen om een zo aangenaam, fit en gezond leven te leiden? Hoe kunnen we ons potentieel vergroten/ meer benutten? Het zijn vragen die we ons in de huidige samenleving wel vaker mogen stellen. Vandaar dat we, via een projectdag rond gezondheid, onze leerlingen lieten nadenken. Voor sommigen kwam het wat vroeg, anderen waren volledig klaar voor deze uitdaging. De evaluatieformulieren laten zien dat vrijwel iedereen inspiratie vond in minstens 1 van de verhalen van onze gastspre(e)k(st)ers.
Gi Loockx bracht een erg boeiend en persoonlijk verhaal. Waarom kreeg hij verslavingsproblemen? Hoe krabbelde hij, na een desastreus parcours, terug recht? Kan je vandaag écht iemand anders zijn dan de persoon die je gisteren was? Hoe kan je je verleden een plaats geven zodat het je vandaag niet meer continu achtervolgt? Gi zorgde ervoor dat we naar onszelf keken maar telkens door een andere bril. Bijzonder boeiend!
Ook Bart Peters bracht een erg persoonlijk verhaal over hoe je tegenslagen kunt overwinnen. Dit door gebruik te maken van de kracht van je gedachten, je brein, je lichaam en van de groep rondom je. Verstop jezelf niet in een hoekje. Je hebt altijd keuzemogelijkheden in het leven. Geloof in jezelf, geloof dat je het kan, geloof en weet dat je zaken zelf in de hand heb. Dit is essentieel, zeker wanneer je in een moeilijke periode zit.
Jacqueline Montulet gaf ons uitleg over hoogsensitiviteit. Ze liet ons de valkuilen zien waarin ze zelf trapte. Ze maakte ons daarnaast ook bewust van de voordelen van hoogsensitiviteit. Of je nu zelf hoogsensitief bent of je werkt/ leeft samen met iemand met hoogsensitiviteit… je doet er goed aan om rekening te houden met enkele typerende kenmerken. Deze mensen zijn sneller overprikkeld. Ze reageren inderdaad heftig op emoties. Anderzijds verwerken ze informatie diepgaand. Ze zijn zeer empathisch en ze kunnen subtiele details gemakkelijk waarnemen. Met de juiste omkadering en met een omgeving die hiermee rekening houdt, kan een hoogsensitieve persoon blinken en schitteren. Daar wordt gewoonweg iedereen beter van. Niet?
Cynthia Van Wanrooij leerde ons hoe we donkere gedachten kunnen ombuigen tot positieve gedachten. Ze gaf ons inzicht in hoe ons brein werkt en hoe we onbewuste gedachten bewust kunnen maken zodat we problemen effectief kunnen aanpakken of voorkomen. Ook in haar verhaal werd het duidelijk dat we zelf heel wat tools in handen hebben om ons leven een stuk aangenamer te maken.
Deze boeiende verhalen hebben onze leerlingen aan het denken gezet. Het gaf ons een nieuwe invalshoek voor onze groeigesprekken en klassenraden. We hopen in ieder geval dat we op deze manier leerlingen hebben doen nadenken over hoe ze in het leven willen en kunnen staan. Want jong geleerd…