Panelgesprek

  • Webmaster 

#FOTM: MEET A PRO

Hoe gaan ze de files oplossen aan onze school? Hoe geraak ik tijdig op mijn werk, op mijn hobby’s? Wordt mobiliteit onbetaalbaar?  

De wereld is in verandering en we willen de juiste trein niet missen! Daarom nodigden we Karl Lechat, CEO van Lucien (een zusteronderneming van D’Ieteren, een van de grootste ondernemingen van België) uit. Ook Dana Breuls, mobiliteitsexperte van de stad Bilzen, kwam onze vele vragen over mobiliteit beantwoorden. Tussen theorie en praktijk gaapt er af en toe al eens een kloof. Vandaar dat we mijnheer Vandenheede, die wekelijks heel wat kilometers van en naar onze school fietst, hebben gevraagd om zijn fietservaringen te toetsen aan het verhaal van onze gastsprekers.

We kregen een inkijk in de wereld van Lucien, een relatief jong bedrijf dat België wilt veroveren door de fietser centraal te stellen. Het gaat hen niet enkel over het aan- en verkopen van fietsen. Het gaat ook over het leveren van bijstand, over onderhoud en financiering. De nieuwe generatie van fietsen zijn erg duur. Toch bekijkt deze ondernemer dit anders, ruimer. Mensen kiezen nu massaal voor een elektrische fiets, een bakfiets, een longtailfiets, een plooifiets of een speed pedelec in plaats van een alsmaar duurder wordende tweede wagen. In veel situaties is dit gewoonweg de beste keuze. Wil je écht mobiel zijn? Dan moet je flexibel kunnen zijn. Soms kan de trein het ideale vervoermiddel zijn, soms de bus, soms de (deel)wagen, soms de (deel)fiets. Mijnheer Lechat is er alvast van overtuigd dat we in de toekomst veel gerichtere keuzes zullen maken. Een dure wagen aankopen en die voor 96% van de tijd ongebruikt (en tegen betaling) ergens parkeren is niet efficiënt en niet ecologisch. 

Mevrouw Breuls gaf op haar beurt aan hoe de stad Bilzen inspeelt op de nieuwe tendensen in onze maatschappij. Fietsstraten, veiligere wegen, inzetten op de deeleconomie, een doordacht mobiliteitsplan, … Er wordt werk van gemaakt! Ook al moet ze toegeven dat het maken van de puzzel niet eenvoudig is. ‘Waarom wordt het rond punt in Munsterbilzen niet aangepakt?’ ‘Waarom wordt er niets gedaan aan de files in de Sint-Martinusstraat?’ Soms gaat het over gewestwegen, soms over gemeentewegen. Er moet rekening gehouden met de doorstroming van het openbaar vervoer. Een probleem wegwerken veroorzaakt op andere plaatsen vaak nieuwe problemen. Infrastructuurwerken kosten handenvol geld. Bovendien houden mensen over het algemeen niet van veranderingen. Daarom is de theoretisch beste oplossing niet steeds (politiek) haalbaar. Er zijn bijzonder veel zaken waar je rekening mee moet houden. Belangrijk is uiteraard wel om steeds een bepaald doel voor ogen te houden… duurzame mobiliteit. Met het vast in dienst nemen van een expert mobiliteit is het alvast duidelijk dat Bilzen op langere termijn probeert na te denken.   

Als toeschouwer lijkt het aanpakken van mobiliteitsproblemen vaak vrij eenvoudig maar dit is het vrijwel nooit. Dankzij mevrouw Breuls zijn we ons hiervan (nog) bewust(er) geworden. Gelukkig kennen we de richting waarin de wereld evolueert… de fiets zal een steeds belangrijkere plaats krijgen. De auto zal niet verdwijnen maar de manier waarop we hem gaan inzetten zal efficiënter worden. Mijnheer Vandenheede was aanvankelijk een beetje somber omdat hij vreest autonomie, op het vlak van mobiliteit, te zullen verliezen. Toch denken we dat schrik voor de toekomst onnodig is. Er zullen problemen opduiken maar er komen ongetwijfeld ook heel wat opportuniteiten. We willen met een brede blik naar de wereld kijken. We willen zoeken naar innovatieve oplossingen. Dit alles met als doel om onze wereld en onze mobiliteit te verduurzamen. 

Afsluiten doen we met een leuk weetje… Onze moderator Mario maakte van dit panelgesprek een podcast. Het hele gesprek kan je dan ook beluisteren via deze link