Nog 45 dagen en dan is het zover. Op wie moet ik stemmen? Op wie zal ik stemmen? Wat is sociaal economisch/ cultureel links en rechts ook alweer? Ben ik eerder conservatief of progressief?
Het is allemaal kennis die de leerlingen van de derde graad doorheen de afgelopen jaren hebben geleerd op de schoolbanken. Maar met de nakende verkiezingen wordt het plots erg interessant om deze kennis opnieuw van onder het stof te halen. Het einddoel is dit keer niet het behalen van goede schoolresultaten maar het uitbrengen van de ‘juiste’ stem.
Om een onderbouwde mening te kunnen vormen lijkt het ons ook verstandig om je oor te luisteren te leggen bij ouders, vrienden, leerkrachten, journalisten, … . Al mogen we natuurlijk ook onze politici niet vergeten! Daarom nodigden we 8 jonge politici uit om de komende maand te komen vertellen waarvoor zij en hun partij staan.
Mevrouw Mercina Claesen van Vlaams Belang mocht de spits afbijten. Zij komt op voor het Vlaams Parlement. Mevrouw Chelsea Nshuti van CD&V kwam als tweede aan de beurt. Zij is kandidate bij de Europese verkiezingen.
Ze brachten beiden op een gepassioneerde manier hun verhaal. Inhoudelijk waren er (uiteraard) wel verschillen vast te stellen. Waar mevrouw Claesen focuste op ‘Vlaanderen onafhankelijk, migratie en eerst onze mensen’ had mevrouw Nshuti het voornamelijk over ‘respect voor jullie welzijn, respect voor jullie geld en respect voor jullie veiligheid’.
De tijd vloog om en was te kort om op elk thema diep in te gaan. Toch was het opnieuw een aanzet om écht na te denken over belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Want… politiek doet er toe! Of je nu veel of weinig interesse hebt, het blijft belangrijk om je er (in meer of mindere mate) mee bezig te houden. We hopen alvast dat de politici van Open Vld, PVDA, N-VA, Groen en Vooruit ons de komende weken eveneens op een boeiende manier kennis laten maken met hun maatschappijvisies. Daarnaast zullen we op 8 mei een voormiddag tijd vrijmaken voor een workshop in verband met de Europese verkiezingen. Want zoals jullie wel weten, mogen/ moeten onze leerlingen van de derde graad ook daar hun burgerplicht vervullen.